Loop door een willekeurige Parijse straat en je ziet een stijlvolle Parisienne met een Jérôme Dreyfuss aan de arm. De tassen van de designer vinden al heel wat jaren gretig aftrek, ook buiten de Franse hoofdstad. Elegance vroeg de ontwerper naar zijn tassenregels voor het komende seizoen.
Regel 1: blijf jezelf onderscheiden
"Dat doe je door een tas te kiezen die bij je past en niet maar te kopen wat in is. Ik hoop vooral dat mijn klanten net zo bewust kopen als ik probeer te produceren. Het was altijd al mijn droom om tassen te maken. Ik teken ze, ik ga naar de fabriek en zie hoe ze gemaakt worden. Door je te specialiseren word je beter en kun je je onderscheiden. Soms vind ik het jammer dat merken zich niet wat meer ergens op toespitsen; Givenchy stond vroeger bekend om jurken en Balenciaga om schoenen. Nu maakt elk merk álles. Ik merk dat ik me dankzij mijn focus veel bewuster ben van mijn impact op de aarde. Zo check ik goed waar het leer vandaan komt. Dus niet van geiten uit Zuid-Amerika, waar bossen worden gekapt voor enorme geitenhouderijen. Ik heb het geluk dat Frankrijk zeer streng is op het gebied van duurzaamheidscontroles. Ons leer komt nu van betere leveranciers en de tassen worden niet meer chemisch gekleurd. Een activist ben ik niet, wel iemand die probeert de juiste boodschap over te brengen. Twintig jaar geleden was het heel lastig om duurzaam bezig te zijn in de mode-industrie, men wilde het er niet eens over hebben. Maar we moeten onze wereld opnieuw uitvinden en stukje bij beetje kun je een positieve verandering maken."
Regel 2: kies voor een praktische tas
"Tuurlijk, mode moet mooi zijn, maar je moet het ook kunnen dragen en gebruiken. Neem als voorbeeld Isabelle Huppert tijdens het Cannes Filmfestival. Op de rode loper droeg ze schoenen waar ze niet op kon staan. Ze had twee mannen nodig om haar te ondersteunen en de trap op te helpen. Gabrielle Chanel daarentegen, zij begreep het en maakte kleding waarin vrouwen konden leven! Mijn tassen zijn praktisch, met de juiste vakjes en flappen en hengsels zodat je ze fijn kunt dragen. Een tas die je nooit gebruikt, is zonde."
[ont-link-tool url="HIER DE URL VAN HET ARTIKEL"]
Regel 3: ga voor kwaliteit
"De kwaliteit van een tas is ontzettend belangrijk. Hij moet goed gemaakt zijn door vakmensen onder goede omstandigheden. Ik kom regelmatig in mijn eigen fabriek en ben elke keer weer onder de indruk van het hele proces. Er werken zoveel kundige mensen. Dat is mooi om te zien en daardoor hecht je nog meer waarde aan je tas. Bijkomend voordeel: hij gaat langer mee en kan eventueel een tweede leven krijgen bij een nieuwe eigenaar. Niet zo lang geleden hebben we Vintage Jerome Dreyfuss opgezet, waar mensen hun oude tas kunnen verkopen. Daar verdienen we niks mee, maar het is wel een mooie boodschap."
Regel 4: word verliefd
"En ten slotte is het natuurlijk belangrijk dat je de tas mooi vindt. Laten we eerlijk zijn: je wordt verliefd op een tas, omdat kleur, vorm of materiaal je aanspreekt. Pas later zie je misschien hoe hij gemaakt is en leer je meer over herkomst en duurzaamheid van het productieproces. Maar die eerste indruk, die bepaalt of je een tas wel of niet koopt. Komend seizoen zien we weer veel warme herfstkleuren terug in de collectie. Voor onze vegan klanten hebben we ook tassen van non-leer in prachtige prints. En nee, ik heb zelf geen favoriet, al mijn tassen zijn als kinderen of vrienden voor me en daar kan ik ook niet tussen kiezen."
Beeld: BrunoPress