Slim ondernemen als SEO tekstschrijver: bewijs je eigen kunnen

Doe er je voordeel mee!

Senior businesswoman busy working at a cafe

Je wilt slim ondernemen als SEO tekstschrijver, bijvoorbeeld om meer klanten aan te trekken. Hoe overtuig je anderen van jouw kunnen? Iedere ondernemer heeft een verhaal. Het is de kunst om een beter verhaal te vertellen dan de buurman, of een andere concurrent. Natuurlijk kun je proberen om het sterkste verhaal te vertellen, maar zou het niet beter zijn om je kunnen gewoon te bewijzen? Als tekstschrijver speciaal voor SEO heb je daar allerlei mogelijkheden voor.

Mond-tot-mond reclame

Goed werk verkoopt zichzelf. Het is een typisch cliché, maar voor tekstschrijvers een waarheid als een koe. Niet iedereen schrijft even makkelijk, dus als je dat wél voor elkaar krijgt ga je waarschijnlijk als een lopend vuurtje.

Lever klanten het beste werk dat je kan. En zorg dat je een goede band opbouwt, bijvoorbeeld dankzij soepele communicatie. Ondernemers en opdrachtgevers spreken met anderen, ook over de ervaringen die ze hebben met jou als tekstschrijver. Dus beval je goed, zowel dankzij je werk als op basis van je fijne omgang? De kans op mond-tot-mond reclame is groot, zodat jij de kans hebt om je netwerk uit te breiden.

Recensies van tevreden klanten

Natuurlijk kun je ook op een meer actieve wijze vragen om aanbevelingen. Zijn klanten tevreden met het werk dat je levert? Het is zonde om ze daar niet iets over te laten vertellen. En dat kan op een paar verschillende manieren:

Korte review op jouw website


Als je hier voorzichtig mee wilt beginnen vragen je jouw klanten om een korte review. Vraag ze een paar quotes te geven die je mag gebruiken.
 Tip: of beter nog, stuur ze een quote toe en vraag of ze het ermee eens zijn. Dat scheelt jouw klant weer nadenken.

Uitgebreide online recensie


Ken je de klant al wat langer en hebben jullie een goede band? Vraag om een meer uitgebreide review, waarin de klant echt even de tijd voor je neemt. Dat komt vervolgens weer beter over op nieuwe bezoekers, en dus potentiële klanten.

Complete case met alle informatie

Wil en kun je er zelf ook meer tijd in steken? Werk dan complete cases uit. Beschrijf de uitdaging, het proces en natuurlijk het resultaat dat je hebt geleverd. Aangevuld met foto’s is het een bijzonder overtuigend verhaal om jezelf als tekstschrijver te bewijzen.

Goede vindbaarheid in Google

Wil je het meest overtuigende bewijs leveren dat jij een goede SEO tekstschrijver bent? Lever het sterkste bewijs: een goede vindbaarheid.

Laat jouw klanten zoeken naar zoektermen zoals ‘seo tekstschrijver’ of ‘seo schrijver’. En zorg er dan natuurlijk voor dat je hoog in Google staat. Met die eigen vindbaarheid bewijs je letterlijk dat je het spelletje snapt. De klant zal er meteen van overtuigd zijn dat je dit ook voor andere bedrijven voor elkaar kunt krijgen.

Dit artikel is een samenwerking.