Eerste bijbaan
‘Mijn eerste echte bijbaan – het begon natuurlijk met aardbeien plukken en folders verspreiden – was bij Steps als verkoopster, tijdens mijn studie bedrijfseconomie. Daar ontdekte ik wat een kick je van een blije klant kunt krijgen. Dan wilde iemand een broek hebben die niet meer in de rekken hing maar die ik toevallig net aanhad. Hup, dan trok ik die broek uit en ging er alsnog een tevreden klant naar huis.’
Eigen koers
‘Ik schreef mijn scriptie bij mijn vader in de zaak. Vreselijk, ik was echt de dochter van de baas. Ik besloot mijn eigen koers te varen en koos voor een traineeship bij Hema. Als pas afgestudeerde stond ik ineens onderbroeken te vouwen. Met plezier hoor. Maar na twee uur denk je toch: kan dit efficiënter? Je moet zaken zelf ondervinden om tot betere oplossingen te komen. Na mijn traineeship ben ik nog een paar jaar gebleven als hoofd inkoop van de afdeling speelgoed. Het was een enorm leerzame periode.’
Familiebedrijf
‘Ik ben thuis nooit gepusht om in de voetsporen van mijn (groot)ouders te treden. Maar ik zag natuurlijk wel die kans om een familiebedrijf over te nemen. Ik ben begonnen als productmanager vlees-waren, vervolgens werd ik marketingmanager en daarna was ik nog twee jaar verantwoordelijk voor de financiën. Bij het laatste lag mijn hart niet echt. Toen we van een lokale een landelijke supermarkt werden was er bovendien behoefte aan een financieel zwaargewicht.’
Broer en zus
‘Als Chief Customer Officer ben ik verantwoordelijk voor de winkelformule: het merk, de uitstraling en innovatie. Mijn broer Frits is CEO en mijn zus Monique houdt zich bezig met de sponsoring, evenementen en de Jumbocultuur.'
Privé
‘Goed plannen, alleen dan is een goede balans tussen werk en privé mogelijk. Ik heb vier kinderen in de leeftijd van negen tot zestien. Mijn man Raymond (Cloosterman, eigenaar van Rituals, red.) heeft ook een hectische baan. Op zondag nemen we met z’n allen de week door.’
Fit
‘Ik train voor de marathon van New York in november. Hardlopen maakt mijn hoofd leeg en zorgt voor nieuwe ideeën.’
Beste beslissing
‘Toch wel dat ik met mijn broer en zus het stokje heb overgenomen van mijn ouders. Het is een eer dat we het familiebedrijf kunnen uitbouwen en veiligstellen. Ruim zestigduizend medewerkers zijn mede-afhankelijk van onze beslissingen en het succes dat daarmee gepaard gaat.’
Emotioneel moment
‘Momenteel openen we elke woensdag nieuwe winkels. Ik krijg elke keer weer een brok in mijn keel. Als mijn speech er vervolgens voor zorgt dat een supermarktmanager emotioneel wordt – ja, dan krijg ik het zelf ook te kwaad.’
Droomt van
‘Meer tijd. Beter gezegd: 48 uur in een dag. Mijn filosofie: haal eruit wat erin zit. Ik wil dingen beleven en ondernemen. Na drie dagen strand begint het bij mij te kriebelen.’
Werkoutfit
‘Ik heb vaak jasjes aan. En soms ook een jeans met een blouse, altijd met hakken. Zakelijk voel ik me dan net iets zekerder.’
Trots
‘Trots ben ik op de Jumbo Foodmarkt in Amsterdam-Noord en Breda. Met live koks, bakkers, verse sushi en een café. Mensen uit de hele wereld komen kijken hoe we het gedaan hebben.’
Pensioen
‘Daar ben ik nog totaal niet mee bezig. Ik zou dan wel jonge ondernemers willen helpen. En als ik echt niets meer te doen heb, ga ik bridgen, haha.’
CV Colette Cloosterman-van Eerd (1966)
1985 - 1991 Bedrijfseconomie, Erasmus Universiteit Rotterdam. 1991 - 1994 Trainee en later manager logistiek & inkoop bij Hema. 1994 - 2013 Productmanager, marketingmanager en commercieel directeur bij Jumbo Supermarkten. 2013 - heden CCO bij Jumbo Supermarkten.