Inmiddels verschenen er de meest bijzondere variaties op de iconische tas. De Chanel 2.55 heeft alles waar Coco Chanel voor stond. Al sinds 1955 is hij hét symbool van de verfijning van Franse luxe.
Canapés, een glas champagne en een theater- programma: tijdens een gemiddelde avond uit in de jaren vijftig hadden Parisiennes uit de hoog- ste klassen hun handen vol. Waarom zouden ze dan een handtas dragen, vroeg modeontwerpster Coco Chanel zich af, als zo’n tas eerder een last was dan een accessoire om mee te pronken? ‘Ik was er klaar mee om mijn tas in de hand te houden, dus voegde ik een schouderketting toe en droeg hem aan mijn arm. Ik ken vrouwen: geef ze kettingen. Vrouwen houden van kettingen’, zei ze destijds. En dus introduceerde ze in februari 1955 een nieuwe damestas met schouderketting, de Chanel 2.55. Het tweede cijfer staat voor het jaartal van lancering. Haar opvatting dat luxe en comfort hand in hand gaan, wordt gezien de populariteit van de tas nog altijd breed gedragen. Inmiddels is de Chanel 2.55 één van de meest iconische tassen ter wereld.
Geheim vakje
Dat Coco Chanel een uitgesproken gedreven vrouw was, is niet alleen terug te zien aan haar pakkende oneliners. Ook de Chanel 2.55 zit vol met Coco’s joie de vivre. Zo zien we haar liefde voor paardenrennen terug in het doorgestikte zoute drop-reliëf van de tas: het matelassé- effect lijkt op dat van de gewatteerde jassen van jockeys op de renbaan. Dit patroon is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest symbolische van het Parijse modehuis. Over de schouderketting wordt gezegd dat ze werd geïnspireerd door de bewakers in het weeshuis waarin ze als kind woonde. De sleutels van de slaapzalen zouden aan een soortgelijke ketting hebben gebungeld. Daarnaast geloofde mademoiselle Chanel heilig in verborgen luxe. Zo wilde ze dat de voering van elke tas met net zoveel aandacht zou worden vervaardigd als de buitenkant. De roodbruine binnenstof zou ook naar Coco’s tijd in het weeshuis verwijzen - haar uniform had dezelfde kleur. Gebruiksonvriendelijkheid was iets wat Coco verachtte. Daarom liet ze drie functionele opbergvakjes in de tas plaatsen, met in de kleinste precies genoeg ruimte voor een lipstick. Ook een ‘geheim’ vakje aan de voorkant van de 2.55 maakte de tas uniek. Het verhaal gaat dat de mode- ontwerpster hier brieven van haar minnaar in verborg. Er werden twee versies van de tas geproduceerd: een lamsleren model voor overdag en een avondmodel van jersey of zijde. Stoffen die tot dan toe alleen voor de fabricage van herenkleding werden gebruikt.
[caption id="attachment_552" align="aligncenter" width="550"] Het tijdloze 2.55 model[/caption]Karl’s inbreng
Sinds 1983 zwaait Karl Lagerfeld als hoofdontwerper de scepter bij Chanel. In de loop der jaren drukte hij zijn eigen stempel op Coco’s klassieker. Zo introduceerde hij in de jaren 80 in plaats van de originele rechthoekige gouden sluiting, de Fermoir Mademoiselle, een sluiting van in elkaar grijpende C’s. Ook doorvlocht hij de schouderketting met een subtiel leren bandje. Deze versie van de Chanel 2.55 draagt de naam Chanel Timeless Classic.
In februari 2005 lanceerde Lagerfeld een heruitvoering van de Chanel 2.55, naar Coco’s ontwerp. De tas werd de Réédition 2.55 (‘Heruitgave 2.55’) genoemd, ter ere van het vijftigjarig jubileum van het origineel. Hoewel deze naam alleen geldt voor de tassen die in 2005 zijn geproduceerd, worden tegenwoordig alle 2.55’s die op het origineel lijken Réédition 2.55 genoemd.
[gallery columns="2" size="medium" link="file" ids="553,538"]
Jackie en Liz
Toch hebben de aanpassingen aan het origineel niets afgedaan aan de onmiskenbare kwaliteit van de tas. Dit symbool van Franse luxe wordt gemaakt in de werkplaats Verneuil-en-Halatte in de Oise, ten noorden van Parijs. Er zijn zes mensen, 180 productiestappen en acht- tien uur nodig om één Chanel 2.55 te produceren. Daar waar vroeger alleen lamsleer, zijde en jersey werd gebruikt, is er nu keuze uit lams-, kalfs-, krokodillen- en pythonleer en tweed, denim en zijde in een scala aan kleuren. Tachtig procent van de totale productietijd brengen de ambachtslieden aan de werktafel door. Hier buigen ze zich over de materialen, waarvan met uiterste precisie de luxueuze tassen worden geproduceerd. Per jaar worden meer dan dertig nieuwe modellen van de 2.55 geproduceerd, die deel uitmaken van de zeven jaarlijkse collecties van het modehuis.
Jackie Kennedy, Elizabeth Taylor en Romy Schneider werden regelmatig met Coco’s 2.55 gezien. In de jaren 80 was de tas het ultieme statussymbool. Maar ook vandaag wordt de Chanel 2.55 gespot bij de fine fleur. In Hollywood bijvoorbeeld, aan de arm van model Kate Moss en actrice Renée Zellweger. Beiden zijn zo idolaat van de tas, dat zij 2.55’s zijn gaan verzamelen.
[gallery size="large" link="file" ids="550,547,548"]