Wat maakt jou uniek in de wijnwereld?
‘Ik heb ooit een wijn-event bij een autodealer gehost en de wijnen gecategoriseerd aan de hand van automerken (Opel, Porsche, etc.). Toen was het voor iedereen ineens heel duidelijk wat voor wijnen er op tafel stonden. Ik vertaal wijn naar herkenbare zaken. Dat maakt mij uniek. Daarnaast is de wijnwereld een mannenbolwerk. In verhouding zijn er weinig vrouwen die dit werk doen. Gelukkig is er wel een verschuiving zichtbaar. Dit merk je aan het aantal vrouwelijke wijnsommeliers in restaurants en vrouwen die de wijninkoop bij grote bedrijven doen.’
Hoe ben je je wijncarrière begonnen?
‘Eigenlijk ben ik opgeleid tot sportdocent. Na mijn carrière in de sportbranche ben ik als televisie- en radioproducent aan de slag gegaan en heb ik gefreelanced. Lekker eten en goede wijn zijn altijd heel belangrijk voor mij geweest. Maar veel kennis van wijn had ik niet. Uit nieuwsgierigheid heb ik in 1995 een wijncursus gevolgd en mijn eerste brevet gehaald. Daarna had ik letterlijk de smaak te pakken en heb ik een opleiding aan de Wijnacademie gevolgd. Toen veilinghuis AAG mij vroeg een wijnveiling op te starten ben ik door de Telegraaf benaderd om wijnverhalen- en columns te schrijven. Destijds was ik als een van de weinige vrouwen werkzaam in de wijnwereld.’
Wat fascineert je aan wijn?
‘Er zijn een hoop factoren die invloed hebben op de smaak die buiten de fles liggen. Muziek, goed gezelschap, kaarsen, mooie glazen, eten en de wijnpresentatie beïnvloeden de smaakbeleving. Omdat die factoren steeds verschillen, is het altijd een verrassing hoe een wijn smaakt. Je hoeft geen ‘verstand’ van wijn te hebben om te weten wat wel of niet lekker is. Alles heeft te maken met de totaalbeleving en hoe de zintuigen worden geprikkeld.’
Waarom heb je het boek geschreven?
‘Ga naar een wijnwinkel en koop een onbekende wijn, dat is waartoe ik vrouwen wil aansporen. Prikkel de zintuigen en stap buiten de comfort zone, dat gebeurt nog steeds te weinig als het op wijn aankomt. Voor het gemak kopen we altijd dezelfde (supermarkt)wijnen en laten we ons leiden door aanbevelingen van anderen. Daarbij neemt de man vaak de wijnverantwoording op zich, terwijl vrouwen van nature beter proeven en ruiken. Ik wil vrouwen nieuwsgierig maken met mijn wijnkennis en oproepen om op avontuur te gaan. Zie het een beetje als vreemdgaan: je komt misschien bij je oude liefde terug, maar je verbreedt wel je horizon. Daarnaast stuur ik erop aan dat men de zintuigen prikkelt voor een optimale smaakbeleving. Dus zet een muziekje op, maak het gezellig, investeer in mooie glazen en bespreek de aangeschafte fles wijn met je gezelschap.’
Wat is je favoriete wijn?
‘Die heb ik niet! Daarom beoordeel ik de wijnen in mijn boek bewust niet met een rapportcijfer. Het laatste dat ik wil is dat iemand een wijn niet proeft, omdat ik ‘m niet lekker vind. We zijn allemaal redelijk geprogrammeerd in wat we wel en niet lekker vinden. Desondanks is het mogelijk de smaakbeleving te beïnvloeden door de zintuigen uit te dagen. En daar helpt mijn boek bij! Maar om toch een beetje de vraag te beantwoorden: ik ben dol op bijzondere witte wijnen. Het boek bevat mijn 101 favorieten wijnen, gebaseerd op fijne herinneringen tijdens mijn 20-jarige loopbaan. In wezen zijn ze dus allemaal favoriet!'