The Forward Club: Detectives van de toekomst

Ontdek hoe jonge vrouwelijke founders de toekomst van strategie veranderen.

The Forward Club: Detectives van de toekomst

Talisa Ong en Lieke Dols, founders van strategiebureau The Forward Club, stapten een directiekamer binnen. Een lange tafel, omringd door serieuze gezichten, staarde hen aan. Eén van de directeuren zei hardop wat de anderen dachten: "Ik had verwacht dat er een stel mannen van midden veertig binnen zou lopen." In plaats daarvan verschenen twee jonge vrouwen. Twee vrouwen die niet kwamen zenden, maar luisteren, om vervolgens samen met het team het denken over strategie en toekomst fundamenteel te kantelen. 

Hoe sneller de wereld verandert, hoe belangrijker het voor bedrijven of organisaties is om zich voor te bereiden op de toekomst. Maar hoe krijg je die toekomst aan tafel? Hoe bereid je je voor op een wereld die je nog niet kent? Met andere woorden: ‘who you gonna call?’ 

De nieuwe generatie strategen

The Forward Club helpt organisaties voor te sorteren op de toekomst. Talisa Ong: “Wij onderscheiden ons hierbij van de meer traditionele strategiebureaus door niet met peperdure datarapporten aan te komen maar onze klanten echt mee te nemen in de toekomst.” Lieke Dols vult aan: “En omdat wij ook geen glazen bol hebben starten we een traject door ons helemaal onder te dompelen in een organisatie en de sector waarin deze zich beweegt.” 

Dat begint met observeren en heel veel vragen stellen. Ong: “We willen de organisatie, de huidige kijk op de toekomst, de strategie en de houding ten aanzien van de toekomst goed begrijpen. Daarnaast doen we een diepgaand trendonderzoek, als ware detectives gaan we aan de slag. We lezen alles dat er is, van zware rapporten tot relevante publicaties in kranten en vakbladen, maar we luisteren óók podcasts van visionairs, analyseren talloze innovaties en leggen contact met vooraanstaande experts in het veld.” 

“Dit alles brengen we in kaart op een manier die je ook wel ziet in series over moordzaken” vertelt Dols. “Een groot bord met álle informatie en een wirwar van verbindingsdraadjes. Uiteindelijk vertalen we de inzichten die dit oplevert naar mogelijke toekomstscenario’s. Deze leggen we aan de klant voor.” 

Creatieve technieken en co-creatie

Ong: “Om een toekomst zoveel mogelijk écht tot leven te wekken voor onze klanten maken we gebruik van creatieve tools en methodieken. Met storytelling, podcasts en illustraties nemen we ze mee in de toekomstscenario’s en starten we het denkproces over de lange termijn. Dit werkt zo goed dat je een boardroom, na een presentatie van drie uur, niet leeg en uitgeblust maar juist superenthousiast en vol nieuwe energie achterlaat.” 

Dols: “Maar dan begint voor een bedrijf het werk natuurlijk pas echt.  Wij zetten niet alleen een visie uiteen, maar helpen ook om deze te vertalen naar concrete stappen. Dat doen we in co-creatie met de klant, een van de belangrijkste dingen daarbij is dat dat iedereen dezelfde toekomst voor zich ziet. 

“Want wij kunnen heel mooi een beeld schetsen van mogelijke scenario’s,” zegt Ong. “Maar als deze in een lade verdwijnen dan gebeurt er nog niets. Het is essentieel dat onze bevindingen ook echt omgezet worden in directe actie. We stappen daarom samen de toekomst in en vragen: als je met je bedrijf over 10 jaar in één van de geschetste situaties terechtkomt, wat kun je dan nu doen om ervoor te zorgen dat je daar op dát moment het beste uithaalt.” Dols vult aan: “Hoe bereid je je proactief voor op die wereld, hoe behoud je je relevantie en geef je die toekomst vorm?” 

Bruggen bouwen en gluren bij de buren

The Forward Club ziet zichzelf als bruggenbouwer: ze helpen organisaties het gat tussen het nu en de toekomst te dichten. Dols: “Veel bedrijven hebben wel toekomstplannen, maar worstelen met de vertaalslag naar het heden. Wij begeleiden ze in dat proces, zodat ze leren omgaan met onzekerheden en disrupties.” 

Daarbij kijken ze verder dan de eigen industrie. Ong: “Juist door inspiratie op te doen in andere sectoren, of zoals wij dat noemen ‘gluren bij de buren’, kun je tot vernieuwende inzichten komen. Cross-industry innovatie is een van de krachtigste manieren om jezelf klaar te stomen voor de toekomst. Denk aan de gezondheidszorg die leert van de gaming-industrie, of retailketens die kijken naar hoe techbedrijven met klantdata omgaan.” 

De maakbare toekomst

The Forward Club laat directies en management van bedrijven zoals het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, UWV, ING en FD Mediagroep, dus achter met nieuwe inzichten, inspiratie én energie. En dan?  

Dols: “Deze inzichten worden vervolgens, bijvoorbeeld door middel van medewerkerssessies, met alle medewerkers gedeeld, op alle niveaus. Daaruit komen de concrete stappen en herijkte strategieën, van aangepaste innovatieprocessen tot nieuwe afdelingen waarin de toekomstplannen worden uitgevoerd. 

 “In sommige gevallen blijven we betrokken als facilitator om de toekomstvisie in de praktijk te brengen,” aldus Ong. “In andere gevallen koppelen we de klant aan iemand uit ons netwerk om de volgende fase te begeleiden. Het uiteindelijke doel is om een fundament te leggen voor de toekomst, waarna de organisatie zelfstandig verder kan bouwen.” 

Dols besluit: “Wij zijn tevreden als we een organisatie achterlaten met mooie, concrete plannen en een bak energie om de toekomst vorm te gaan geven. Die toekomst ligt namelijk niet vast, die maak je met elkaar.” 

Lifestyle
  • The Forward Club