5 vragen aan Kiki Hirschfeldt – eigenaar van Coebergh Communicatie & PR

'Ik floreer bij een beetje druk, verveling verveelt mij mateloos'

5 vragen aan

Kiki Hirschfeldt begon ruim twintig jaar geleden als stagiaire bij PR- en communicatiebureau Coebergh en na verschillende (management)rollen, is zij sinds 2023 100% eigenaar van het bureau. De weg daar naartoe was niet eenvoudig, maar de lessen die ze onderweg leerde zijn enorm waardevol. Haar ambitie om Coebergh verder te laten groeien, is groot en onder andere gedreven door een diepgewortelde toewijding aan het team en het vak. Elegance stelde haar 5 vragen.

1. Hoe ben je begonnen bij PR-en communicatiebureau Coebergh?

"Ik ben als afstudeerstagiaire begonnen in november 2003 en nooit meer weggegaan. Het leuke hiervan is dat ik 'alles' heb gedaan. Als je onderaan begint en alle klussen hebt moeten doen, als stagiaire, junior, medior en senior, dan weet je ook goed wat er nodig is en waar je collega's mee te dealen hebben."

2. Wat zijn de grootste lessen die je hebt geleerd?

"Dat het in ons vak – en in ondernemen in het algemeen - naast goede prestaties uiteindelijk vooral draait om relaties. Goede communicatie is mensenwerk en dat maakt het voor mij ook zo leuk. Verder heb ik geleerd dat plezier in wat je doet essentieel is, juist omdat werk zo'n groot onderdeel van je leven is. En tot slot: dat veel mensen nog steeds niet goed weten wat PR precies inhoudt, wat het kan opleveren én dat ze het best spannend vinden om met media in gesprek te gaan. Juist daarin zit onze toegevoegde waarde."

3. Naast je rol binnen Coebergh, heb je ook je eigen stichting Sinterklaas Bestaat en een marktplaats Beter Thuis opgericht, hoe kwam je op dit idee?

"Ik voelde al vroeg de behoefte om mijn energie, naast studie en later ook werk, in te zetten voor maatschappelijke initiatieven, juist voor groepen waar ik niet vanzelfsprekend mee in aanraking kom. Vanuit die behoefte is Stichting Sinterklaas Bestaat ontstaan, waarmee we kinderen in gezinnen die in armoede leven een feestelijke pakjesavond en een zak vol cadeaus konden geven. Ik heb dit vijftien jaar lang met hart en ziel georganiseerd. In de loop der jaren groeide het initiatief, en toen het Rode Kruis zich er ook achter schaarde en we als stichting landelijk gingen opereren, konden we nog veel meer kinderen en hun ouders bereiken. Geweldig! BeterThuis ontstond vanuit dezelfde overtuiging: verschil willen maken. Met dit platform wilden we het makkelijker maken om thuishulp voor ouderen te organiseren – kleinschalig, persoonlijk en dichtbij."

4. Hoe combineer je alles met elkaar?

"Dat gaat eigenlijk tamelijk vanzelf. Ik ben gelukkig niet snel gestrest en gedij goed op een volle agenda. Natuurlijk is het hard werken als je een bureau runt, maar omdat ik zoveel plezier haal uit mijn werk, voelt het zelden als een verplichting. Daarnaast heb ik een prachtig gezin met mijn man en twee zonen van 16 en 14, een aantal heel erg goede vrienden die er altijd voor mij zijn en een rijk sociaal leven. Die balans werkt voor mij, ik floreer bij een beetje druk, verveling verveelt mij mateloos."

5. Wat is je advies voor beginnende ondernemers?

"Heb wat geduld, je bent niet in 1 dag baas, en ook dan: toon respect naar iedereen en neem de tijd om te leren en vooral, ik ben daar erg gevoelig voor; neem wel meteen, en altijd als het kan, verantwoordelijkheid voor je werk, toon initiatief en laat zien dat je het waard bent."