/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F03%2FIG6Xd0PVDiMG2y1741879520.jpg)
Miranda Schellevis was jarenlang eigenaar van Studio BE BOLD. Hiermee verzorgde ze onder meer branding trajecten voor succesvolle vrouwelijke ondernemers. Ter inspiratie nam ze haar klanten altijd mee naar musea. Toen dat vanwege Covid niet meer mee kon, opende ze haar eigen online museum. Ze kreeg zo veel energie van de kunstwerken die ze daarvoor zelf maakte, dat ze besloot fulltime kunst te gaan maken en – heel dapper – afscheid te nemen van haar succesvolle bedrijf BE BOLD. Elegance stelde haar vijf vragen.
1. Hoe is je idee ontstaan om afscheid te nemen van jouw studio BE BOLD en door te gaan als kunstenares?
"Met Studio BE BOLD verzorgde ik vaak wel zes dagen per week met veel plezier brandingstrajecten voor ondernemers. Ik ging daarvoor met mijn klanten ook het museum in, wat ze enorm konden waarderen. Door de kunst haalde ik informatie naar boven die eerder niet werd gezegd, maar wel van belang was voor hun branddesign. Toen tijdens de coronacrisis de lockdown kwam en musea voor langere tijd dichtgingen, heb ik mijn eigen online museum gebouwd. Ik besloot hiervoor geen werk van andere kunstenaars tentoon te stellen, maar mijn eigen werk. Toen brak er een tijd aan waarin er in korte tijd veel veranderde: ons nieuwe huis moest van onder tot boven verbouwd worden, ik moest mijn atelier uit en ik werd zwanger. Mijn tijd en energie werden schaars, er mocht iets veranderen. Ik ben toen alles gaan schrappen wat ik geen tien gaf. Wat ik het allerleukste vind en mij energie geeft, bleef over: kunst maken en klanten meenemen naar het museum. Omdat mijn leven op dat moment toch al helemaal op zijn kop stond, was het de perfecte timing om mij volledig te focussen op mijn kunstenaarschap."
2. Wat zijn de belangrijkste lessen die je hebt geleerd als kunstenaar?
"Dat goed luisteren naar je intuïtie en een strategie je ver gaan brengen, maar je nooit weet welke deuren er exact voor je opengaan. Zo ging ik onlangs naar een avond die speciaal bedoeld was om kunstenaars in contact te brengen met verschillende galerieën. Ik ging er heel open heen en was vooral nieuwsgierig hoe galerieën te werk gaan. Een paar weken later kreeg ik een appje of ik in het Groothandelsgebouw wilde exposeren voor de Rotterdam Artweek. Via-via hadden zij mijn naam doorgekregen van iemand die ik die avond had gesproken."
3. Je geeft ook 'art readings', wat houden die precies in?
"Ik maak werk op maat voor ondernemers en andere professionals: mijn statement art. Ik neem ze daarvoor mee in mijn online museum en laat ze een aantal opdrachten doen. Ik stel bijvoorbeeld een vraag en zij kiezen een kunstwerk uit dat ze hierbij vinden passen. Vervolgens 'lees' ik het kunstwerk. Ik bekijk het werk aandachtig en vertel ze wat ik zie over hun karakter en werk. Ook kijk ik welke boodschap ik voor hun business of carrière zie. Dit vang ik dan in één woord, dat verwerk ik in het kunstwerk en dat zien zij voor het eerst tijdens de 'art reveal', een mooie persoonlijke ervaring."
4. Wat is het mooiste wat je hebt mogen bereiken?
"Dat ik nu kan doen wat ik het allerliefste doe. Iedere keer als ik mijn atelier instap, komt er een zee van kleur op me af en dat maakt me intens blij. Dat gevoel gun ik iedereen."
5. Waar hoop jij over 10 jaar te staan als kunstenares?
"Ik houd van groots denken en dus sta ik over 10 jaar met een solo expo in New York, ben ik aangesloten bij een galerie en heb ik in veel woningen en bedrijven positieve energie mogen brengen met mijn kleurrijke abstracte werken."
- Miranda Schellevis
- Miranda Schellevis