Renée in Paris: Les carrés van Hermès
De Nederlandse Parisienne Renée K is personal branding coach, journalist en schrijfster van het boek Leef als een Parisienne, ook als je hartstikke Nederlands bent. Zij begeleidt professionals in het gebied van imago en stijl, organiseert high-end inspiratie reizen op het gebied van mode, economie, cultuur, gastronomie en alles wat Parijs Parijs maakt. Op social media deelt ze haar leven tussen Amsterdam en de Franse hoofdstad.
Mon carré, zonder enige twijfel het meest tijdloze item in mijn kledingkast. Hermès is zo bekend geworden met deze vierkante sjaal dat je het merk, net als bij de Kelly of Birkin, er niet meer bij hoeft te vermelden. En dit sluit mooi aan op een van de Parijse stijlregels: niet te koop lopen met opzichtige logo’s of merken, echte kwaliteit heeft dat niet nodig.
Mijn carré kreeg ik van een van mijn beste vriendinnen. Onaangekondigd, zonder speciale gelegenheid, dat zijn toch vaak de beste cadeaus, nam ze me mee naar de prachtige winkel in de Rue du Faubourg Saint-Honoré. Ik herinner me nog de enorme passie (en geduld ondanks mijn keuzestress) waarmee de verkoper elk detail van de sjaals kon benoemen. Hoe komt het dat ik, ruim 25 jaar later, elke keer weer blij word als ik het oranje doosje vol symboliek uit de kast pak? (Dit oranje is trouwens het resultaat van een tekort aan het gebruikelijke beige inpakpapier tijdens de oorlog, alleen het oranje pigment was nog beschikbaar...). Het antwoord ligt, net als bij andere tijdloze items, voor een groot deel in het verhaal achter het product.
Hermès begon in 1837 als fabrikant van op maat gemaakte paardentuigen en -zadels van zeer goede kwaliteit dankzij de hoogwaardige stiksels. Dit vakmanschap groeide vervolgens uit naar het ambacht van tassen maken. Hermès is sinds het begin een familiebedrijf dat intussen in handen is van de zesde generatie Dumas. Wat opvalt, is dat werknemers vaak lang, zo niet hun hele leven, bij Hermès werken. Een verademing in vergelijking met hoe het er binnen andere luxe bedrijven aan toe gaat.
Pas in 1937, met de opkomst van de automobiel, bracht Hermès de eerste zijden sjaal op de markt, de Jeu des omnibus et dames blanches, een referentie aan de nieuwe metrolijn tussen Madeleine en Bastille en sindsdien een van de meest gewilde ontwerpen ter wereld.
Meer dan 300 illustratoren, grafisch ontwerpers, cartoonists, schilders, beeldhouwers, architecten en andere kunstenaars hebben sindsdien 3000 ontwerpen gemaakt. Als je goed kijkt, zie je dat elke sjaal de handtekening draagt van de artiest. Vandaag de dag werken er 800 mensen binnen de zijde-afdeling, waar ook iconische prints als Brides de Gala (1957), Les Clés (1965), Quadrige (1973), Pani La Shar Pawnee en Éperon d’Or (1974) ), steeds opnieuw uitgevonden worden dankzij hedendaagse ontwerpen en kleurvariaties.
En zo lukt het Hermès om dans l’air du temps te blijven, door vakmanschap te verbinden met de wereld van nu.
- Noémi Micheau