5 vragen aan schrijfster Anaïs Mitchell

'Als jonge schrijver identificeerde ik me met Orpheus die met kunst de wereld wilde veranderen.'

Anaïs Mitchell

Na succes op Broadway en West End krijgt Hadestown deze zomer zijn Europese première in Carré. Een opzwepende musical over de onderwereld, die twee mythische liefdesverhalen verweeft. Singer-songwriter Anaïs Mitchell (43) schreef de voorstelling en kan niet geloven dat haar werk, waarmee ze al in 2006 begon, nu de wereld over gaat.

1. Amerika, Engeland, Zuid-Korea en nu een Europese cast die Hadestown in Amsterdam gaat opvoeren. Hoe vind je dat?

‘Ik had geen idee dat dit werk zo lang in mijn leven zou blijven. En omdat Hadestown is gevormd in het digitale tijdperk, was het maakproces heel openbaar. Recensies van het werk in uitvoering verschenen online, net als vroege songversies. Mensen 4 zijn getuige geweest van de creatie, daarom is de show zoveel groter dan ik. Hij geeft al zo lang betekenis aan mijn leven. Toch is het ook een beetje eng om naar te kijken, want: wat is het volgende voor me?’

2. Het verhaal gaat onder andere over de jonge dromers Orpheus en Eurydice, en over koning Hades en zijn vrouw Persephone. Over geloof versus twijfel en liefde versus angst. Wat trok je hierin aan?

‘Ik denk dat ik geraakt werd door het verhaal van een jonge, idealistische artiest die in conflict komt met ‘de manier waarop de wereld werkt’. Dit is het verhaal van Orpheus, een liefdesverhaal en een 5 coming-of-age-verhaal dat ook nog politiek is. Als jonge schrijver, net van school, met idealistische ideeën over de kracht van muziek en kunst om de wereld te veranderen, identificeerde ik me met Orpheus; die gelooft dat als hij iets zou schrijven dat mooi genoeg was, hij de regels van de wereld zou kunnen veranderen. Later in mijn leven begon ik me te identificeren met andere personages, die meer hebben gezien van hoe de wereld eigenlijk is.’

3. Hoe omschrijf je de setting van de onder- en bovengrondse wereld?

‘De onderwereld is een plek van rijkdom en veiligheid, in tegenstelling tot de bovengrondse wereld waar vrijheid is, maar die ook onvoorspelbaar is. Eurydice maakt een keuze. Ze kiest voor de veiligheid van Hadestown, wat gepaard gaat met levenloosheid. Dus ze volgt een beetje haar onderbuikgevoel. Ze verkiest haar buik boven haar hart.’

'Als jonge schrijver identificeerde ik me met Orpheus die met kunst de wereld wilde veranderen'

Anaïs Mitchell

4. Het nummer Why we build the wall is pijnlijk actueel, zelfs nu nog, hoe voelt dat?

'Toen de productie na de off-Broadway-voorstellingen naar Canada en Engeland reisde kregen sommige nummers kleine aanpassingen. Why we build the wall, waarin Hades uitlegt hoe het bouwen van een grens het geheim is van de welvaart van een regio, schreef ik tien jaar voor het presidentschap van Trump. Dat nummer is nu nog steeds erg relevant. Maar ik ben niet de eerste die een nummer over een muur schrijft, dat deden er veel. Het schetst een beeld dat aanslaat bij mensen die bang zijn.’

5. Wat hoop je dat we in Amsterdam meenemen van het verhaal?

‘Ik hoop dat mensen zich opgetild zullen voelen, ook al is het verhaal een tragedie. Er zit iets feestelijks in de muziek en een bepaald gemeenschapsgevoel. Ik hoop dat het publiek zichzelf kan verliezen, zich onderdeel van iets voelt en meegesleept wordt. Mythen zijn mysterieus en krachtig, ze resoneren diep in onze botten op manieren die we zelf vaak niet direct begrijpen, maar wel voelen.’

Hadestown, 20 juni t/m 24 augustus, carre.nl

Kunst & Cultuur
  • Jorrit Niels