Eerder verschenen ze samen in Netflix’ The lost daughter. Nu staan Olivia Colman (The Crown) en Jessie Buckley (Chernobyl) tegenover elkaar in het onweerstaanbaar Engelse Wicked little letters (nu in de bioscoop). Elegance zoomde exclusief met het tweetal.
Engels komedie-mysterie
Olivia en Jessie delen het scherm als strijdende buren in Wicked little letters, een komedie over een waargebeurd schandaal dat Engeland in de jaren twintig schokte. Een messcherp en onweerstaanbaar Engels komedie-mysterie. De makers van The banshees of Inisherin en Three billboards outside Ebbing, Missouri vertellen het waargebeurde verhaal over het badplaatsje Littlehampton. Het dorp wordt opgeschrikt door mysterieuze en obscene handgeschreven brieven en er ontstaat een strijd tussen de correcte Edith (Colman) en de valselijk beschuldigde, maar grofgebekte, Rose (Buckley).
Net als mannen
Olivia Colman: "Iedereen volgde het destijds in de kranten. Het was schokkend. Tegenwoordig vindt men het trouwens nog steeds schokkend als vrouwen schelden", vertelt ze. "Vrouwen zijn menselijk. Ze zijn grappig, smerig, liefdevol, zorgzaam – net als mannen." Waarop Jessie Buckley toevoegt: "Mijn persoonlijke favoriet? ‘Neuk je in je neusgaten.’ Dat deed me behoorlijk giechelen. Olivia heeft zelfs één van de brieven ingelijst in het toilet bij haar thuis. Er staat: "Jij verdrietig, stinkend kreng." Geweldig toch!?"
Schelden op het witte doek
Ze hebben niet lang getwijfeld toen ze voor de film gevraagd werden. "Zo veel mogelijk schelden op het witte doek en ermee wegkomen! En die vrijheid van m’n karakter is aanstekelijk. Een vrouw met principes die niet makkelijk wijkt", lacht Jessie. Olivia vult aan: "Betaald worden om je zo slecht mogelijk te gedragen, wat is er beter dan dat!"
Jessie houdt vooral van de echtheid van de film. "Als je een film tegenkomt over twee echte vrouwen, inclusief hun onhebbelijkheden, dan kun je die kans als acteur niet laten schieten." Olivia: "Plus het laat zien dat dit gedrag altijd al heeft bestaan. Nu is dit online aan de hand en heet het trolling, maar mensen bewust beschadigen om niks is van alle tijden. Edith houdt ook van Rose in de film. De vrijheid van Rose vindt ze benijdenswaardig. Het is alles dat ze wilde in haar eigen leven. Dat maakt het ook verrassend emotioneel."
Tekst: Jorrit Niels | Beeld: NL Beeld