10 à 15 minuten eerder op je werk? Dan moet de baas betalen

Ook deze minuten voordat je dienst écht begint, moeten betaald worden volgens een rechter.

Lees ook

Moet jij van je werkgever altijd 10 à 15 minuten voor werktijd aanwezig zijn, om voorbereidingen te treffen of de dienst van je collega over te nemen? Volgens een rechter zijn deze minuten ook gewoon onderdeel van je werktijd en moet je baas deze betalen. 

Verplicht eerder aanwezig

Moet je nou wel of niet betaald krijgen als je werkgever eist dat je een paar minuten van tevoren aanwezig bent op werk? Volgens een rechter in Den Haag is het antwoord daarop duidelijk: ja! Dat blijkt uit een onlangs openbaar geworden vonnis van de Haagse kantonrechter. De zaak die op tafel lag, ging over callcenter Teleperformance uit Zoetermeer. Teleperformance eist namelijk dat werknemers tien minuten voordat hun werkzaamheden beginnen op het werk aanwezig zijn. In deze tijd moeten zij inloggen in verschillende automatiseringssystemen, waardoor zij gelijk kunnen beginnen met de verwerking van telefoontjes als hun dienst begint.

Achterstallig loon

Een werknemer, die al sinds 2016 bij Teleperformance werkte, vond dit oneerlijk. Volgens hem vallen die tien minuten dat hij eerder aanwezig moet zijn onder zijn werktijd. Hij stelde dan ook dat het callcenter hem daarvoor zou moeten betalen. De werknemer verzocht Teleperformance vorig jaar om dat ‘achterstallige loon’ uit te betalen. Al die minuten die hij voor zijn dienst aanwezig moest zijn, waren ondertussen opgelopen tot een bedrag van 1600 euro. Toen het callcenter dat niet wilde betalen, stapte de man naar de rechter.

Kopje koffie en wc-bezoekje

Teleperformance was het niet eens met de claim van de werknemer dat het om werktijd zou gaan. Het bedrijf gaf aan dat werknemers in die tijd namelijk geen werkzaamheden hoeven uit te voeren, maar dat zij ‘aanwezig moeten zijn, zodat tijdig met de arbeid begonnen kan worden’. Ook zou het personeel in die minuten nog naar het toilet kunnen gaan en een kopje koffie of thee kunnen drinken. Absoluut geen betaalde werktijd, aldus het callcenter.

Arbeidstijd

Daar dacht de Haagse kantonrechter echter anders over, zo blijkt uit de vrijdag openbaar geworden uitspraak. Volgens de rechtbank is het eerder aanwezig zijn namelijk een verplichting en geen vrijblijvend advies. Daarnaast is het niet zo dat de werknemers lekker kunnen koffieleuten in die tien minuten, aangezien ze moeten inloggen in de systemen om de telefonische werkzaamheden te kunnen uitvoeren. “Deze tien minuten zijn aan te merken als arbeidstijd”, concludeert de kantonrechter dan ook. En dat betekent dat Teleperformance de portemonnee moet trekken. En flink ook. Het bedrijf moet de werknemer nu bijna 2900 euro betalen aan achterstallig salaris en vakantiegeld, wettelijke verhoging en incassokosten. Daarnaast moet het callcenter de juridische kosten van de werknemer betalen: nog eens zo’n 800 euro.

Hoger beroep

Teleperformance is het niet eens met de uitspraak en is in hoger beroep gegaan, zo laat directeur personeelszaken Liesbeth Polman weten aan RTL Nieuws. “Wij zijn het niet eens met de uitspraak van de rechter, want die is gedaan op basis van een aantal aannames die niet juist zijn. We zien dit ook als een bredere discussie. In heel veel sectoren is het gebruikelijk dat medewerkers worden gevraagd om voor aanvang van het werk klaar te zijn om werkzaamheden uit te voeren voordat een dienst start, waarbij het eerder aanwezig zijn onbetaald is.”

Inmiddels krijgt het bedrijf te maken met andere werknemers die nu ook achterstallig loon willen ontvangen. Polman geeft aan deze verzoeken pas in behandeling te kunnen nemen na de uitspraak in hoger beroep. De werknemer en zijn advocaat waren onbereikbaar voor commentaar.

Bron: RTL Nieuws, Tips en Weetjes | Beeld: iStock 

Laatste nieuws

Zie ook

Deze eigenschappen irriteren werkgevers het meest

Deze eigenschappen irriteren werkgevers het meest

Een goede, gezonde verstandhouding hebben met je werkgever is natuurlijk wel zo fijn. Immers: je brengt doorgaans 40 uur per week met elkaar door en daarom wil je bij voorkeur geen vijanden zijn. Toch blijkt het in de praktijk knap lastig om een gezonde 'relatie' met elkaar op te bouwen, want als leidinggevende moet je soms autoritair te zijn en als werknemer wil je niet altijd over je heen laten lopen. Lastig...