Na werktijd je mail checken? Dit is wat het met je lichaam doet

Working 9 to 5 is steeds minder vaak het geval.

Working 9 to 5 is steeds minder vaak het geval. In de avond, in het weekend of tijdens je vakantie: “even” iets afmaken of je mail checken is waarschijnlijk een gewoonte geworden. Maar het is alles behalve goed voor je…

Herstelproces in de weg zitten

Erg veeleisende baan? Dan kan een onrustig gevoel opspelen wanneer werkmailtjes urenlang niet worden bijgehouden, iets wat het geval is als je vrij bent. Het gevolg? Mailtjes worden ook in de vrije tijd gelezen en beantwoord. Nu is dat voor een keer niet erg, maar uit onderzoek blijkt dat het niet goed voor je is als je dat structureel doet.

Onderzoek van de Colorado State Universities wijst uit dat mensen minder goed kunnen herstellen van hun werk als ze in hun vrije tijd ook nog bezig zijn met het werk. “Het is algemeen bekend dat e-mails lezen en beantwoorden een belemmering vormt voor het herstelproces”, zo verklaarden de auteurs van de studie. Ze vervolgen dat het er zelfs voor kan zorgen dat het werk te belastend wordt, omdat werknemers dan nooit het gevoel hebben dat ze vrij zijn.

Gevolg corona

Door het vele thuiswerken door corona is het lastiger geworden om na het werk ook echt klaar te zijn met het werk. De grens tussen werk en vrije tijd vervaagde, maar verscheidene onderzoeken wezen al uit hoe belangrijk het is om die grens goed te bewaken. Elke keer dat je een werkmailtje opent, gaat je brein namelijk in een soort overdrive.

Aanmaak van het stresshormoon

Psychotherapeut Dr. Daryl Appleton die met erg succesvolle mensen werkte, bestudeerde hen en zag dat zij vaak na werktijden toch nog bezig waren met het werk. Onder hen zag de psychotherapeut de kans op depressie dan ook toenemen. Dit komt omdat hun lichaam het stresshormoon cortisol aanmaakte wanneer deze personen er niet in slaagden om hun werk naast zich neer te leggen wanneer ze off the clock waren.

Emotioneel

Die constante stress heeft volgens Dr. Appleton drie grote effecten. “Ten eerste begint de amygdala overdreven te reageren en ziet het alles als een bedreiging”, zo vertelt ze aan Real Simple. Dit deel van het brein is betrokken bij het ervaren, verwerken en aansturen van verschillende emoties. “Ten tweede raakt de prefrontale cortex een beetje in paniek, wat betekent dat onze besluitvorming emotioneler in plaats van rationeler wordt.” En ten derde krimpt de hippocampus, oftewel: ons geheugencentrum. Je telefoon kwijt zijn, terwijl jij ‘m gewoon in je hand hebt, zijn scenario’s die dan voor kunnen komen. Uiteindelijk kan het er zelfs toe leiden dat jij je werk minder goed uitvoert, simpelweg omdat je gestrest raakt van het gevoel dat je altijd aan moet staan.

Hoe lastig het in het begin ook is, probeer dus tóch om je werkmail niet te checken als je vrij bent. Heb je ook heel handige trucjes voor. Op je telefoon kun je bijvoorbeeld instellen dat je op een bepaalde tijd een bepaalde app niet kunt gebruiken. Het is een begin!

Bron: Marie Claire | Beeld: iStock

Laatste nieuws

taken

Met deze vier taken zou je iedere werkdag moeten beginnen

Je begint de dag vroeg, om vervolgens tot de lunch te verdwalen in je mailbox en niks van je to do-list af te hebben. Herkenbaar? Begin je werkdag met deze vier taken en je zult de rest van de dag een stuk productiever zijn.
Leren kledingstuk

Zo haal je kreukels uit een leren kledingstuk

Het lijkt misschien een gek idee maar ook leer kan kreukelen. Dit valt jammer genoeg niet op te lossen door er een strijkijzer overheen te halen. Maar geen paniek, wij hebben dé manier gevonden om kreukels in no time uit je favoriete leren jasje of broek te krijgen.