Deze 4 veelgemaakte fouten veroorzaken onnodig stress op werk

Wanneer je dit voorkomt, zal je stressniveau een stuk lager liggen.

Lees ook

Heb jij een drukke baan? Dan is de kans groot dat daar ook weleens stress bij komt kijken. Dat is niet altijd erg, maar voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer. En dat is niet de bedoeling! Pas daarom op dat je niet onbedoeld deze vier fouten maakt, dat gaat je een hele hoop stress schelen.

Stress-management

Dat stress niet goed is voor je gezondheid hoeven we je niet te vertellen. Stress op het werk zal bovendien doorwerken in je dagelijks leven. Je slaapkwaliteit gaat namelijk achteruit, waardoor de kans groot is dat je slechter slaapt. Dat merk je de volgende dag aan je energieniveau – en als je niet genoeg energie hebt, is de kans weer groot dat je ongezond gaat eten. Een stukje stress-management is dus erg belangrijk. Hoe je dat aanpakt? Wij helpen je op weg. Deze vier ‘fouten’ worden door veel mensen gemaakt op de werkvloer. Wanneer je dit voorkomt, zal je stressniveau een stuk lager liggen.

1. Geen planning
Moet jij veel doen, maar is de productiviteit ver te zoeken? Dan is het belangrijk om de focus terug te krijgen. Dit is ontzettend belangrijk om veel te doen op een werkdag. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Shopify-CEO Tobi Lütke gebruikt hiervoor het Principe ‘time hacking’. Hierbij werk je met tijdsblokken in je agenda, waarin je werkt aan bepaalde prioriteiten. Plan de grote taken in deze tijdsblokken, zodat je snel in een goede flow komt. Kleine taken als mails beantwoorden zijn in deze tijdsblokken niet toegestaan.

2. Uitstelgedrag
Bewaar jij de moeilijkste taken vaak voor het einde van de dag, om ze vervolgens door te schuiven naar de volgende dag? Een typisch gevalletje van uitstelgedrag. Stop hier meteen mee als je stress wilt voorkomen. Uitstellen levert namelijk een hoop stress op, omdat de lastige taak (onnodig lang) in je hoofd blijft zitten. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat jouw wilskracht gedurende de dag afneemt. Als je er ‘s ochtends geen zin in hebt, is dat ‘s middags alleen maar minder. Begin dus met de moeilijkste taken als je nog fris en fruitig bent, dan heb je nog genoeg energie en kun je het meteen afstrepen. Een goed begin van de dag!

3. Geen ochtendroutine
Ziet elke ochtend er bij jou anders uit? Ook dit kan een bron van stress veroorzaken. Wanneer je de ene dag om 6.00 uur naast je bed staat en de dag erna tot 9.00 uur blijft liggen, is dit niet bevorderlijk voor je gezondheid. Tijd om die ochtendroutine eens onder de loep te nemen! Ritme en regelmaat is namelijk goed voor ons lichaam. Wanneer je elke dag op dezelfde tijd opstaat en ontbijt, weet je lichaam op den duur wanneer het tijd is om te gaan werken. Hierdoor ben je veel sneller productief. Wanneer je elke dag op een vast tijdstip op je werk moet verschijnen is die routine waarschijnlijk al grotendeels aanwezig. Werk je veel vanuit huis? Dan is het verstandig om je eigen ochtendroutine in elkaar te zetten voordat je aan de slag gaat.

4. Geen pauze
Heb jij het zo druk dat je je ontbijt achter de laptop eet en de lunchpauze regelmatig overslaat? Af en toe is dit helemaal geen probleem, maar het moet geen gewoonte worden. Rust in je werkdag is ontzettend belangrijk. Als je even pauze houdt, ook al is het een paar minuten, dan geef je jouw brein de kans om weer op adem te komen. De beste tip? Maak tijdens je lunchpauze een (korte) wandeling. Twintig minuten in de buitenlucht kan al veel goeds doen voor je stressniveau. “Wandelen werkt preventief tegen stress, want het is goed voor je immuunsysteem door de hormonen die vrijkomen. Je kunt er allerlei kwalen mee voorkomen, zoals hart- en vaatziekten. Het betaalt zich uiteindelijk terug. Werknemers die meer bewegen zijn minder vaak ziek”, zegt directeur-bestuurder van KWBN Paul Sanders hierover tegen het AD.

Bron: Marie Claire | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook

Bewezen: overwerken is niet goed voor je

Onderzoek: overwerken is schadelijker dan je denkt

Je kent het wel, voordat de kantoorklok 18.00 uur slaat, wil je nog snel even de laatste mailtjes wegwerken, want dat kan heus geen kwaad. Toch? Wel dus...
bacteriën

Dit kantoorartikel bevat de meeste bacteriën

Dat je dagelijks op kantoor met bacteriën te maken krijgt is vast geen schok. Maar welk kantoorartikel de meeste bacteriën bevat? Daar hebben wij nu het antwoord op.
salaris

Nieuwe baan? Zo kom je erachter hoeveel salaris je waard bent

Bij een nieuwe baan moet je op veel dingen letten, zo ook hoeveel je gaat verdienen. Voordat je gaat onderhandelen over het juiste bedrag, is het belangrijk dat je weet wat je waard bent. Dit zijn de belangrijkste punten bij het berekenen van je salaris:
Carrière

Oei: deze gewoonte kan je carrière schaden

Blijf je vaak tot 's avonds laat op kantoor? En maak je absurd veel overuren? Dan moet je zeker even verder lezen.