5 Vragen aan… Rosanne en Valerie van OU. Boutique Stories

"We nemen mode niet té serieus."

Lees ook

In 2010 zijn Rosanne en Valerie begonnen onder de naam 9straatjesonline, een online boutique platform voor Amsterdams bekendste winkelgebied. In 10 jaar tijd is dit platform uitgegroeid tot boutiquestories.com, hét boutique warenhuis voor meer dan 60 worldwide spotted & curated boutique brands. Als kers op de taart begonnen ze ook hun eigen label OU. Nu hebben ze niet alleen een succesvolle webshop, maar ook twee boutiques in de 9 Straatjes in Amsterdam waar het voelt alsof je de leukste boutique straatjes afstruint in London, Parijs of New York. Wij spraken de dames.

1. Hoe kennen jullie elkaar en hoe kwam het idee van OU. Boutique Stories tot stand?
“We kenden elkaar viavia. Rosanne had een idee voor een ecom concept en benaderde Valerie als creative. Samen hebben we toen 9straatjesonline opgezet en dat werd meteen heel leuk opgepikt. Echt een succesje. We waren dus geen ‘vriendinnen die samen iets begonnen’, maar echt partners die complementair zijn. Vanuit 9straatjesonline, waarin we tot wel 40 retailers en meer dan 100 modemerken vertegenwoordigen, kwamen we steeds dichterbij bij onszelf. Van cureren werd het zelf inkopen. En dat werkte nog beter. We openden zelf Boutiques in Amsterdam en Haarlem en starten zelf ons label OU. Het proces is heel natuurlijk verlopen.”

2. Welke trends of items die je bij jullie shopt mogen niet ontbreken in onze garderobe?
“Onze vegan leather collectie gaat als een trein, van jurkje tot jumpsuit: het zijn echt geweldige stijlen. Onze Rue de Buci truien zijn bestsellers. De Rue de Buci du moment is in het thema van de wolf: LA NUIT DU LO.UP. Denk gouden wolfje bij de maan borduursel. We staan ook wel bekend om opvallende boots, die mogen best goud zijn: check de Bellagio boots! Een paar key items die niet mogen ontbreken: de Long wool Coat Avenue Montaigne, super fashionable. Het Love Shack cardigan in wit: zo poezelig zacht en fijn. Classy musthave voor elke dag: blouse Le Marais. En voor de ultimate winter comfy cosy vibe: kies een van onze winter boots, de Courchevel Teddy Snow zijn cute.”

3. Wat betekent fashion voor jullie?
“We zitten niet aan de runway gekluisterd en nemen mode ook niet té serieus. Maar we merken zelf te vaak hoe mode op een positieve manier bijdraagt in je leven. Die empowering look als je een presentatie hebt, die kleur schoenen waar iedereen van opvrolijkt, de doorvertaling van een high fashion trend naar iets cools dat effortless kan worden gedragen, letterlijk op de fiets naar het schoolplein en door naar een feestje. Mooie items van goede kwaliteit, die lekker zitten, lookjes die we al hebben uitgedacht. Zodat je hop je dag of avond in kan. Mode is toch wel een beetje magic. Het kan je zo opliften. De juiste toon zetten. Daar worden we blij van.”

4. Wat komt er allemaal kijken bij het runnen van een succesvol modelabel?
“Heel veel. Ook hele saaie dingen die absoluut niets met mode te maken hebben. Soms lijken dat wel dealbreakers. Technische storingen, logistieke uitdagingen, of wat dacht je van een hele sample collectie die verdween. Maar goed, toen kwam er corona. Winkels dicht. Gelukkig ging online toen door het dak. ÉN gelukkig hebben we humor.”

5. Wat vinden jullie het allerleukste aan jullie baan?
“Het leukste is dat alles maar echt álles wat we doen super persoonlijk en echt is. Alles bedenken we zelf, kiezen we zelf, passen we zelf (soms wel 10 keer voordat het goed genoeg is). De thematiek die we vertalen in collecties gaat niet alleen over mode. We exploreren alles wat we leuk vinden. Teamen met partijen of mensen die we inspirerend vinden. Voor de Oyster Club doken we de zee in om oesters te rapen in Zeeland, voor Club Céramique volgden we een workshop keramiek en lanceerden we onze eigen keramiek collectie. Voor SS22 gaan we met kunstenaars werken. Bij zo’n story komt er veel kijken, je maakt veel mee, duikt even in een wereld en haalt daar je inspiratie uit voor je collectie. Kleding zien we als een essentieel onderdeel van het grotere plaatje. En we werken het tot de puntjes uit met bijpassende kaartjes en etalages. En alles doen we zelf. Van het ontwerp tot de campagne shoot. Dat voelt niet als werk. Dat is gewoon te gek.”

Laatste nieuws

Zie ook