Jil Sander over nieuwe collectie voor Uniqlo: ‘Ik voel een sterke affiniteit met de Japanse cultuur en werkethiek’

De +J Fall/Winter 2021 is een speciale collectie.

Lees ook

They did it again! Modeontwerpster Jil Sander heeft een nieuwe FW21 collectie ontworpen samen met UNIQLO, welke aanstaande donderdag 18 november zal lanceren. De +J Fall/Winter 2021 is een speciale collectie, want het markeert het einde van een bijzondere samenwerking.

De eerste +J collectie werd gelanceerd in 2009, en markeerde de allereerste verbinding van het merk met high fashion. De samenwerking groeide uit tot een speciale band tussen de ontwerper en het merk en er volgden nog veel meer collecties. En dan nu de laatste. Tenminste, voor nu. Wij spraken Jil Sander en UNIQLO oprichter Tadashi Yanai.

Wat is er veranderd tussen het eerste hoofdstuk van +J (vanaf 2009) en het tweede hoofdstuk (vanaf 2020) en wat is er hetzelfde gebleven?

Jil Sander (JS): “Allereerst, UNIQLO is bijna vertienvoudigd en het is een echt internationaal bedrijf geworden met winkels over de hele wereld. UNIQLO bewees dat het de vereiste output aankan en zijn hoge standaard kan behouden. Al in 2009 had UNIQLO de know-how, de technieken en de logistiek om +J succesvol op te zetten, een lijn die gebaseerd is op de hoogste kwaliteit, stoffenonderzoek en verfijnd vakmanschap. Toen we +J opnieuw lanceerden, groeiden de collecties mee. Het maakte me erg gelukkig om zoveel klanten in alle delen van de wereld te bereiken en om de +J missie te behalen om een modern wereldwijd uniform aan te bieden dat waarde, slim understatement en zorgvuldig gesmede eigentijdse silhouetten biedt. Het UNIQLO-team is in de loop der jaren nog professioneler geworden, vanaf het begin was het uiterst attent en behulpzaam bij het bedenken van nieuwe manieren om dingen uit te voeren. Ik voel een sterke affiniteit met de Japanse cultuur en werkethiek, met de liefde voor kwaliteit en precisie, de bereidheid om in te spelen op veeleisende ideeën, de drang om te innoveren en de bereidheid om te experimenteren en van nul te beginnen, indien nodig.”

Tadashi Yanai (TY):Zoals Ms. Sander aangeeft, is een belangrijke verandering de schaalgrootte van UNIQLO. In 2009 hadden we winkels in acht markten en tegen 2020 waren we uitgegroeid tot 25 markten. Ik denk ook dat het vertrouwen van de klanten in de kwaliteit en de service van UNIQLO ten goede is veranderd. De aspecten die hetzelfde zijn gebleven, zijn de passie van Ms. Sander voor het maken van kleding, toewijding aan kwaliteit en een scherp gevoel voor de tijd. UNIQLO heeft ook vanaf het begin alles gedaan wat mogelijk was om te reageren op feedback van klanten en dat heeft geleid tot een focus op kwaliteit en service. Ik denk dat de reden waarom we zo lang met Ms. Sander hebben kunnen samenwerken te danken is aan de aan de vele gemeenschappelijke punten in onze in onze basisfilosofieën.”

In de drie seizoenen van het tweede hoofdstuk van de samenwerking (FW20, SS21, FW21), wat zijn de meest memorabele of favoriete producten?

JS:Ik heb niet echt favorieten, maar ik ben vooral dol op de reeks geweldige jassen die we in de loop der jaren hebben ontworpen, op hun tijdloze moderniteit, hun statement-kwaliteit, en de democratische prijzen die we dankzij de marktmacht van UNIQLO konden vragen.”

TY: “De moderne updates van de dons artikelen maakten indruk op mij. Ik werd ook getroffen door de variatie en de details van de gebreide kledingstukken van mevrouw Sander, en ik heb verschillende items voor mezelf gekocht. Ik verwacht dat ik ze nog vele jaren vaak zal dragen.”

Jill Sander x Uniqlo

Kunnen jullie ons vertellen wat jullie over elkaar denken, omdat jullie beide baanbrekend zijn?

JS: “Zonder twijfel is de heer Yanai een visionair, een selfmade man van de eerste orde die nooit is opgehouden zichzelf te ontwikkelen, zich in te zetten voor hogere belangen en de behoeften en wensen van zijn tijdgenoten te bestuderen en te voorzien. Ik had het geluk hem te ontmoeten en een sparringpartner te vinden voor het gewaagde concept van +J. Voor zover ik kan zien, is de heer Yanai dezelfde trouwe, gewetensvolle man gebleven sinds zijn begin als ondernemer. Hij kijkt terug op een geweldig succesverhaal, dat hij al vanaf het begin in zijn hoofd moet hebben gehad, want hij is nooit van zijn pad afgeweken.”

TY: “Een van UNIQLO’s principes is “Simple Made Better”. Ms. Sander is een pionier van die filosofie. Eenvoudige en mooie kleding is niet mogelijk zonder een volhardende toewijding aan details, en het was deze houding die ons het vertrouwen gaf om een samenwerking met haar na te streven. Ik geloof dat Ms. Sander een genie is met een zeldzaam esthetisch gevoel en passie, en tegelijkertijd een ongeëvenaard persoon die in staat is om nog jarenlang tijdloze en ultieme stijlen te blijven creëren.”

Wat dachten en voelden jullie tijdens de pandemie?

JS: “De natuur werd veel belangrijker. Op het platteland kon je je vrij bewegen, en de schoonheid van onze tuin gaf ons weer optimisme. Het was goed om planten te verzorgen en lange wandelingen te maken in de bossen en weiden. Bijna twee jaar lang waren we niet in staat om naar Tokio te reizen. De collecties werden volledig op digitale basis bedacht en ontworpen. Maar het bleek dat de virtualiteit en de afzondering geen grote problemen opleverden en alles is goed gekomen. Dit is grotendeels te danken aan onze voortdurende samenwerking met UNIQLO en onze teams. We kenden elkaar goed en hadden vertrouwen in elkaar. Wat mijn ideeën tijdens de pandemie betreft, had ik er vertrouwen in dat we het uiteindelijk onder de knie zouden krijgen. Het intense werk aan de +J-collecties hield me geconcentreerd en ik had ruim de tijd om na te denken over de mentale en sociale veranderingen die de pandemie met zich meebracht. We werden nederiger en dankbaarder voor de beschaving waarmee we zijn gezegend, en voor onze verzamelde know-how die zijn weg vindt uit die vreselijke uitdaging.”

TY: “De verspreiding van het coronavirus heeft me eraan herinnerd hoe sterk de wereld met elkaar verbonden is. Bijna elk bedrijf in de wereld stond voor de vraag of ze deze crisis konden omzetten in een kans. Het oppervlakkige is niet langer acceptabel, en er is nog meer vraag naar het authentieke.”

Jil Sander x Uniqlo

Wat hebben jullie geleerd van elkaar door deze relatie van 12 jaar, en wat nemen jullie mee naar de toekomst?

JS: “Mijn +J project was om de kwaliteit en verfijning van mijn high fashion ervaring naar een groot publiek te brengen en om aantrekkelijke, moderne uniformen aan te bieden aan een breed verbonden, veeleisende stadse klant. Het ambitieuze doel was de mensen van vandaag te benaderen, hen door middel van kleding bij te staan in hun zelfverzekerdheid en in hun bereidheid zich in te zetten voor gemeenschappelijke doelen. Het was zeer de moeite waard en bijna verbijsterend voor mij hoe UNIQLO erin slaagde om onze zeer veeleisende collecties op wereldschaal te produceren zonder met de ogen te knipperen.”

TY: “Ik zie +J als het overnemen van Ms. Sanders visie en expertise in high fashion en het democratiseren daarvan door onze inzet voor kwaliteit en productiemogelijkheden. De vele kwaliteiten van Ms. Sander aan alle soorten klanten over de hele wereld te kunnen presenteren, gaf UNIQLO veel vertrouwen. We zullen nooit de toewijding vergeten die Ms. Sander heeft gebracht aan het maken van kleding en we zijn van plan om dit te gebruiken om verdere groei te realiseren.”

En als laatste, wat zal de toekomst voor jullie brengen?

JS: “Ik blijf erg nieuwsgierig naar Mr. Yanai’s ideeën. En ik heb er alle vertrouwen in, dat hij zijn wereldomvattende visie verder zal ontwikkelen. Ik wil hem bedanken voor zijn vertrouwen en onze goede samenwerking, en ik wens hem veel geluk en alle goeds voor zijn toekomstige avonturen. Nu sluiten we een hoofdstuk af, en ik vraag me af hoe de toekomst eruit zal zien.”

TY: “Ik ben zeer benieuwd waar Ms. Sanders grenzeloze passie en creativiteit haar gaan brengen. De creaties van Ms. Sander zijn tijdloos, maar ik kan niet anders dan uitkijken naar de nieuwe dingen die ze zal creëren. Ik hoop dat we in de toekomst nog eens samen de wereld tot extremen kunnen verbazen.”

De +J Fall/Winter 2021 collectie is vanaf 18 november zowel in de UNIQLO stores als online te koop.

Laatste nieuws

Zie ook