Regisseur van Netflix-hit Squid Game: ‘Dit project bracht zoveel risico met zich mee’

Tien jaar geleden schreef hij het script al, maar niemand wilde het produceren.

Je kunt er niet omheen: de Netflix-serie Squid Game is een regelrechte hit. De Zuid-Koreaanse regisseur Hwang Dong-hyuk vertelt over zijn project, wat een enorme gok was. “Ik wist dat het alles of niets zou worden.”

Best bekeken serie

Squid Game was afgelopen week de meest gestreamde serie op Netflix en is hard op weg om de best bekeken serie ooit op het streamingplatform te worden. Mocht je een van de weinigen zijn die hier niks van meegekregen heeft: de Zuid-Koreaanse dramaserie gaat over een groep mensen met financiële problemen die hun leven wagen in een mysterieus overlevingsspel om zo’n 33 miljoen euro te winnen door het doen van kinderspellen. Maar, zo onschuldig is het niet. Verliezers worden namelijk vermoord.

Ironie

Bedenker Hwang Dong-hyuk zag dit grote succes absoluut niet aankomen. “Als een creator ben ik dolblij dat mijn werk zo in de smaak valt bij mensen over de hele wereld. Het zou zomaar een once-in-a-lifetime ervaring kunnen zijn”, vertelt hij in een interview met Yonhap News Agency.

Wat volgens hem de reden van het succes van Squid Game is? “Ik denk dat mensen aangetrokken worden tot de ironie dat volwassen mensen hun leven riskeren om een kinderspel te winnen”, legt hij uit. “De spellen zijn makkelijk en simpel te begrijpen, waardoor kijkers meer kunnen focussen op de karakters dan op ingewikkelde spelregels.”

Niet commercieel

In een interview met NME Portal, deelt Hwang dat hij het script eigenlijk in 2009 al schreef. “Ik had toen zelf financiële problemen en bracht veel tijd door in een manga cafe in Korea, waar ik stripboeken als Battle Royale en Liar Game las. Op een dag vroeg ik me af hoe het zou zijn om deel te nemen aan dit soort spellen. Maar ik vond het te ingewikkeld, daarom gebruikte ik voor mijn eigen werk kinderspellen”, vertelde hij in een interview met Variety.

Toen het script eindelijk af was, wilde niemand het produceren. “Ze vonden het allemaal te gewelddadig, ingewikkeld en niet commercieel genoeg”, vertelt hij.

Triest

Er ging tien jaar voorbij en Hwang zag hoe steeds meer Koreaanse huishoudens schulden kregen en hoe leningen afsluiten normaler werd. Hij was er daardoor van overtuigd dat hij nog een poging moest wagen met zijn script, omdat het nu wellicht meer herkenbaar zou zijn. En hij had gelijk, want Netflix besloot hem een kans te geven. “Het is triest, maar de reden dat ik terug kwam op dit project, was omdat de wereld een plek is geworden waar dit soort financiële overlevingsverhalen steeds vaker voorkomen”, vertelde hij aan de Koreaanse site Chosun.

Alles of niets

Vanaf dat moment wist hij: “Het zou alles of niets zou worden: een meesterwerk of een eigenzinnige flop”, vertelt hij aan Korea Times. Op het moment dat ze daadwerkelijk begonnen met filmen, sloeg de stress toe. “Elke avond voor het filmen dacht ik altijd na over manieren om de scènes te verbeteren en de scripts te herzien. Het stressniveau was maximaal; dat deed me echt wat. Mijn werk heb ik altijd als uitdagend beschouwd, maar dit project bracht nog veel meer risico met zich mee, dus ik heb er alles aan gedaan om er iets moois van te maken.”

Of er een tweede deel komt? “Ik was voor alles verantwoordelijk: schrijven en regisseren. Dat was mentaal en fysiek teveel voor me. Daarom maak ik me zorgen of ik het weer allemaal zelf zou kunnen als we een tweede seizoen gaan maken. Maar er zijn te veel fans; voor mijn gevoel kan ik niet weigeren.”

Bron: Nu.nl, NME, Entrepeneur | Beeld: Squid Games

Laatste nieuws