Meer controle over je taken op de werkvloer? Deze techniek kan helpen

Volgens deze psycholoog is 'habit-stacking' de uitkomst.

Lees ook

Er moet een heel grote beslissing genomen worden, of er is iets heel kleins misgegaan dat toch niet lekker zit. Er zijn allerlei redenen waardoor het zweet kan uitbreken tijdens een werkdag. Slaat de twijfel zo nu en dan toe op je werk? Vraag je je af of je wel goed genoeg bent voor wat je doet? Geen zorgen, je bent niet alleen. En met deze onzekerheid kun je gelukkig om leren gaan.

Onzeker over nieuwe taken

We zijn allemaal weleens onzeker over het werk, zeker wanneer we iets nieuws moeten leren. Cijfers wijzen uit dat vrouwen op de werkvloer vaak minder zeker zijn van zichzelf dan mannen. En dat terwijl vrouwen de job net zo goed uitvoeren als mannen. Al kan het lastig blijven om jezelf te motiveren als je opeens aan een nieuw en onbekend project moet werken.

Confidence en mindset-coach Amy Leighton vindt dat we korte metten moeten maken met die onterechte onzekerheid. “Als we denken dat we niet goed genoeg zijn, gaan we onszelf belemmeren”, vertelt ze aan Stylist. Moet je op het werk opeens een nieuwe kwaliteit leren en maakt je dat onzeker? Dan kun je daar volgens de coach het best mee dealen door de zogenoemde habit-stacking-techniek toe te passen.

Bij habit-stacking draait het erom dat je gewoontes die je wilt ontwikkelen gaat clusteren (opstapelen, dus). Hierbij koppel je iets dat je wilt doen aan iets dat je al wel doet. Op deze manier is de kans groter dat je de gewoontes onthoudt, omdat je gerelateerde taken ermee associeert. “Habit-stacking draait om het benutten van de kracht van minigewoonten om een grotere, belangrijke gewoonte op te bouwen”, legt psycholoog dr. Meg Arroll uit.

“Door een reeks kleine gedragingen samen te clusteren, kunnen we mentale short-cuts bewerkstelligen die leiden tot een overkoepelend, gezond gedragspersoon.” Door een kleine gewoonte te koppelen aan iets dat we elke dag al doen, is de kans groter dat we het ook blijven doen.

In de praktijk

Een simpel voorbeeld van habit-stacking is: Als ik ’s ochtends opsta, maak ik meteen mijn bed op. ’s Ochtends opstaan is iets dat je altijd doet. Heb jij het voornemen om je bed elke dag op te maken? Koppel het dan aan het opstaan, zodat je jezelf die nieuwe gewoonte aanleert.

Op het werk kun je ook dit soort gewoonte-koppelingen maken. Wil jij bijvoorbeeld je mail beter bijhouden? Maak dan de volgende afspraak met jezelf: Zodra ik de ochtendmeeting achter de rug heb, maak ik meteen een kwartier vrij voor mijn mail. “Door een nieuwe gewoonte te linken aan iets dat jij al doet, is de kans groter dat je het blijft doen”, aldus Leighton.

Wat er gebeurt in je brein

De kracht van habit-stacking mag zeker niet onderschat worden. “Door een nieuwe mini-gewoonte aan een al bestaande gewoonte te koppelen, kan die nieuwe gewoonte het pad volgen dat al bestaat”, legt dr. Arroll uit. Je brein hoeft dan geen nieuwe neurale associatie op te bouwen, een proces dat veel meer moeite kost.

Leighton omschrijft het proces in je brein graag als een skipiste. “Op skipistes waar al veel geskied is, gaat skiën makkelijker. Minder gebruikte skipistes zijn moeilijker om te gebruiken. Ons brein werkt op dezelfde manier. Door nieuwe neurale paden te verbinden met platgereden paden, wordt het voor ons makkelijker om het spoor op te pikken.”

Dus als je aan jezelf twijfelt op het werk, omdat je moeite hebt met nieuwe rollen vervullen? Probeer het dan voor jezelf te vergemakkelijken met habit-stacking. Veel succes!

Bron: Marie Claire | Beeld: Pexels

Laatste nieuws

Zie ook

Bewezen: overwerken is niet goed voor je

Onderzoek: overwerken is schadelijker dan je denkt

Je kent het wel, voordat de kantoorklok 18.00 uur slaat, wil je nog snel even de laatste mailtjes wegwerken, want dat kan heus geen kwaad. Toch? Wel dus...
bacteriën

Dit kantoorartikel bevat de meeste bacteriën

Dat je dagelijks op kantoor met bacteriën te maken krijgt is vast geen schok. Maar welk kantoorartikel de meeste bacteriën bevat? Daar hebben wij nu het antwoord op.
salaris

Nieuwe baan? Zo kom je erachter hoeveel salaris je waard bent

Bij een nieuwe baan moet je op veel dingen letten, zo ook hoeveel je gaat verdienen. Voordat je gaat onderhandelen over het juiste bedrag, is het belangrijk dat je weet wat je waard bent. Dit zijn de belangrijkste punten bij het berekenen van je salaris:
Carrière

Oei: deze gewoonte kan je carrière schaden

Blijf je vaak tot 's avonds laat op kantoor? En maak je absurd veel overuren? Dan moet je zeker even verder lezen.