Eilandhoppen langs de Seychellen

Elk strand kan zó op een ansichtkaart. En dan is er ook nog het jaarlijkse carnaval. De Seychellen zouden heel goed de Hof van Eden kunnen zijn, zoals de lokale mythe wil. Elegance proefde een week van de paradijselijke en sensuele sfeer.

Brad Pitt en Angelina Jolie huren er hele eilanden af. William en Kate verbleven tien dagen op de archipel tijdens hun huwelijksreis. Gezinnen komen er om te ontspannen, verliefde stellen voor de romantiek en backpackers genieten van de relaxte sfeer. Iedereen houdt van de Seychellen. Met name het twee vierkante kilometer tellende eiland Frégate is populair. Flora en fauna zijn er uniek, net als het natuurschoon. Niet voor niets zegt een lokaal gezegde dat de Hof van Eden zich op de Seychellen bevond.
De eilandengroep ligt niet naast de deur. De vliegreis duurt twaalf uur en er zijn geen rechtstreekse vluchten: je moet overstappen in bijvoorbeeld Abu Dhabi of Parijs. Maar het is de moeite waard. De inwoners zijn enorm vriendelijk en relaxed. Niemand rent achter je aan, je wordt met rust gelaten. En tot mijn verbazing spreekt iedereen vloeiend Engels, Frans en Creools. Nooit eerder was ik in een land waarin werkelijk de hele bevolking drietalig is opgevoed. Maar er is meer. Het jaarlijkse Carnaval International de Victoria bijvoorbeeld, dat sinds 2011 wordt gehouden. Elk jaar doen er meer landen aan mee, en dit jaar waren dat er zo’n 25. Indrukwekkend als je bedenkt dat de Seychellen nog geen 100.000 inwoners tellen. Er zijn geen fastfoodketens, en ook geen internationale merken. Sommige locals vinden dat jammer (‘Al hadden we maar een KFC’, verzuchtte een taxichauffeur), maar het heeft ook iets verfrissends.

‘Ik voel me na twee dagen al helemaal thuis in dit land’

Dag 1

Na aankomst worden we verwelkomd door Alain St. Ange, de Minister van Toerisme. Ongeveer 60% van het nationaal inkomen komt uit die branche. De natuurlijke schoonheid van de archipel vormt de grootste aantrekkingskracht op de buitenlandse bezoekers. Maar hoe mooi de eilanden ook zijn, er is meer te doen. Zo wil de minister het carnaval tot een nog grootser internationaal festijn maken. En het moet worden gezegd: het is indrukwekkend hoeveel landen eraan meedoen. Sri Lanka, Bhutan, de VS. Terwijl St. Ange enthousiast vertelt, zitten we er ontspannen bij op een boot die langs de kust vaart. Moe van de lange vliegreis en licht bevangen door de hitte, moet ik moeite doen om niet in te dommelen. Na de boottocht stap ik met een paar journalisten uit onder meer Zweden, Australië en Mozambique over op een bootje dat ons naar resort Sainte-Anne brengt.

Dag 2

De volgende morgen wordt me pas echt duidelijk hoe waanzinnig mooi het resort is. Mijn kinderen hebben het al op internet bekeken en Whatsappen me hoe jaloers ze zijn. Ik ben een fanatiek zwemster en na de rondleiding spring ik snel de zee in, op een van de verlaten strandjes van het resort. Sainte-Anne ligt op een privé-eiland vlak bij de hoofdstad van de Seychellen Victoria. Door de grillige vorm van het eiland zijn er diverse baaien met prachtige strandjes. Het eiland is groot, maar je springt op een van de klaarstaande fietsen en je bent zo weer in de lobby. We lunchen in het restaurant op het strand: sushi. Ingevlogen uit Europa, zoals bijna al het eten hier. Aansluitend vertrekken we met de boot naar Victoria op het eiland Mahé. Het geeft me een soort Venetiëgevoel om met de boot van eiland naar eiland te varen. In Victoria vindt aan het eind van de middag de officiële opening plaats van het carnaval. Ieder land treedt met zijn eigen carnavalsact op in het stadion waar een grote feesttent staat opgesteld. China en Brazilië zijn mijn favorieten, allebei hebben ze een heel professionele dansact. Jammer dat Nederland niet meedoet… Na het openingsfeest gaan we naar een cocktailparty in Le Rendez-Vous. Een sympathiek restaurant met een grote balustrade die goed zicht biedt op de straat en de vrolijke mensenmassa.

Dag 3

Ik heb heerlijk uitgeslapen en ga daarna zwemmen. De zee is echt fantastisch: warm maar niet te, en behoorlijk zout, zodat je lekker blijft drijven, en diep genoeg om baantjes te kunnen trekken. Als is het daar eigenlijk te warm voor. Rond lunchtijd gaan we wederom naar het carnaval: de Grote Parade staat op het programma. Inmiddels stroomt het van de regen en ik maak me een beetje zorgen om al die artiesten die straks voorbijtrekken. ’No worries’, lacht een collega: ‘Op de Seychellen duurt de regen nooit lang.’We lunchen in de Pirates Arms, dé hang-out in Victoria, en de zon schijnt inderdaad alweer. De optocht is groots, ik besef nu pas hoe indrukwekkend het is. Al die landen die meedoen! Van Zuid-Korea tot Mozambique, en van Zweden tot Bhutan, ongelofelijk. Countrymuziek uit Amerika, Masaikrijgers uit Kenia, trompetisten uit Duitsland, acrobaten uit China. De straten zijn overvol, en het is supergezellig. Tot mijn verbazing voel ik me na twee dagen al helemaal thuis in dit land. Na de parade belanden we als vanzelf op een groot festivalterrein waar lokale zangers optreden. We stuiten op een groep jongens die ons alles over de Seychellen wil vertellen. Zoals veel Seychellers zijn ze opvallend knap, met hun mix van Afrikaans, Indisch, Chinees en Europees bloed. Het is prachtig op de eilanden zeggen ze, maar op een gegeven moment wil je echt naar een grote stad. Europa en Australië zijn favoriet. Om tien uur besluit ik dat het mooi is geweest. De rest blijft door dansen, maar ik wil terug naar mijn kamer. Maar waar is de boot? Samen met een Zweedse journaliste stap ik op de boot van de eerste beste Seycheller. Zo veilig voelen we ons hier. Net op het moment dat we ons afvragen of de schipper ons misschien toch gaat ontvoeren, meert hij aan bij ons hotel.

Dag 4

Vandaag besluit ik een rustdag te nemen, om optimaal te genieten van het prachtige land. Want wat is het hier mooi. De zee zo blauw, het strand zo wit. En de bomen groeien bijna tot in zee, zodat er overal natuurlijke schaduw is. De dag vliegt voorbij, een beetje zwemmen, een beetje luieren. Dit is vakantie op een droombestemming, en het is het waard om hiervoor zo’n eind te reizen.

‘Veel Seychellers zijn opvallend knap, met hun mix van Afrikaans, Indisch, Chinees en Europees bloed ’

Dag 5

Om zes uur ’s ochtends sta ik alweer met de koffer bij de boot. Op naar La Digue. Daar rijden nauwelijks auto’s, iedereen gaat met de fiets. La Digue is het betaalbaarste eiland en er heerst een gezellige, hippie-achtige sfeer. De stranden zijn adembenemend. Bij het eerste strandje dat ik tegenkom spring ik in het water, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Er staat een sterke stroming en er liggen behoorlijk wat rotsen, zodat ik struikel en door de stroming tegen de rotsen val. Via een smal zandpad loop ik uiteindelijk dieper de zee in. Ik ben hier maar één dag, en ik voel me schuldig dat ik ben gaan zwemmen. Op de fiets gooi ik daarom het tempo erin om alsnog alle mooie stranden te bekijken. Het is bloedheet en het zweet gutst van me af. Er zijn maar drie straten en toch lukt het me om verkeerd te fietsen. Als ik een paar toeristen inhaal, hoor ik ze zeggen: ‘Hoe kan zij nu geen last hebben van de hitte?’ Ik bekijk een paar stranden, de een nog mooier dan de ander. Het allermooiste strand, Anse Source d‘Argent, bevindt zich op de Union Estate Farm, een natuurpark en voormalige kokosnootplantage. Tot mijn teleurstelling heb ik deze reis nog niet zóveel mensen op een strand gezien. Al blijft het voor Europese begrippen nog steeds rustig. Ik zoek wat verkoeling bij het water, drink een heerlijke vers fruitsapje en fiets daarna met hoge snelheid terug naar de boot, om naar het eiland Praslin af te reizen. Daar logeren we in een sfeervol familiehotel: de Indian Ocean Lodge.

Op Praslin breng ik een bezoek aan de Vallée de Mai, een natuurgebied dat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Men zegt dat deze vallei model heeft gestaan voor de originele Hof van Eden. Het is inderdaad indrukwekkend. En hier groeit ook de beroemde Coco de Mer, een boom die dertig meter hoog kan worden, met bladeren van 16 meter. Het duurt 25 jaar voordat hij vruchten krijgt. Om de Coco de Mer te beschermen, mogen zijn vruchten al jaren niet meer gegeten worden. Het is strafbaar er een mee te nemen. Het schijnen de allerlekkerste kokosnoten ter wereld te zijn; de kaviaar onder de kokosnoten. Na de lunch ga ik naar het volgens de Lonely Planet allermooiste strand van de Seychellen: Anse Lazio. En inderdaad, daarvan is geen woord te veel gezegd. Het is er mooier dan ik me ooit had kunnen voorstellen. Met grote grijze rotsen en bomen die tot aan het water hangen. Grappig als ik later lees dat, volgens Lonely Planet, iedereen op dit paradijselijke strand wil blijven. Het is de ultieme droomplek. Ik begin te begrijpen dat de Sechellen tot de mooiste plekken van de wereld behoren. Helaas, ik moet op tijd de boot naar Mahé halen. Om ’s avonds laat aan te komen in het hotel.

Dag 7

Mijn suite is prachtig, het Constance Ephelia Resort adembenemend. Ik begrijp al snel dat een villa hier gemiddeld duizend euro per nacht kost. Veel tijd om te genieten heb ik niet, er is zelfs geen tijd om een duik te nemen in een van de vele zwembaden. In de ochtend bezoek ik een oud plantagehuis, La Plaine St. André, waarin nu een rumproeverij is gevestigd. Er worden rondleidingen gegeven door de bijzondere kruidentuin. Vroeger was dit een grote plantage waar slaven te werk werden gesteld. We lunchen in restaurant Marie-Antoinette, een voormalig koloniaal huis, dat geheel van hout is gemaakt. In de middag slenter ik nog wat door Victoria en bekijk ik de Hindoe-tempel, de markt en de kerk. Na een laatste drankje in de prachtige baai Beau Vallon – met een fraai en groot strand, vlak bij Victoria – en dan is het helaas alweer tijd om naar huis te gaan. De week was veel te kort. De volgende keer maak ik er graag drie van.

‘De Vallée de Mai stond naar verluidt model voor het paradijs’

Facts & figures

De Republiek der Seychellen ligt in de Indische Oceaan, ter hoogte van Kenia en Tanzania en ten noorden van Madagascar. De archipel bestaat uit 115 eilanden, waarvan ongeveer eenderde bewoond is. Het grootste eiland, Mahé (waar ook de hoofdstad Vicotria ligt), heeft een oppervlakte van 155 vierkante kilometer, vergelijkbaar met Texel. De temperatuur ligt het hele jaar door tussen de 24 en 32 graden. De lokale munteenheid is de Seychelse roepie. Dankzij de gratis scholing spreekt iedereen vloeiend Engels en Frans. Er gaan geen rechtstreekse vluchten vanuit Amsterdam; je kunt het beste overstappen in Parijs of Abu Dhabi. Onder meer Etihad Airways vliegt dagelijks vanaf Amsterdam via Abu Dhabi naar de Seychellen.

SLAPEN

Constance Ephelia Resort. Een prachtig, chic vijfsterrenresort, gelegen op een rots en omringd door strand. Veel activiteiten zijn inbegrepen. epheliaresort.com

Sainte-Anne Resort. Een ontspannen, luxueus vijfsterrenresort gelegen op een privé-eiland op tien minuten (per boot) van het het eiland Mahé. Iedereen krijgt een fiets bij aankomst, of je wordt gebracht met een golfkarretje. sainteanne-resort.com

Indian Ocean Lodge. Europees aandoend familiehotel met drie sterren op Praslin, aan een smal zandstrand (niet echt geschikt om in zee te zwemmen). indianoceanlodge.com

Patatran Village. Gezellig driesterrenhotel gelegen op een prachtig punt aan het strand op het eiland La Digue. patatranseychelles.com

ETEN

Pirates Arms.  Dé hang-out in de hoofdstad Victoria heeft misschien niet het mooiste interieur, maar is wel de ontmoetingsplek voor zowel toeristen als de Seychellers. ’s Avonds is er vaak livemuziek. Pier Ward, Victoria, Mahé.

Le Rendez-Vous. Restaurant op de eerste verdieping met uitzicht op de hoofdstraat. Op de grote balustrade is het heerlijk toeven. Vooral de kippenpootjes zijn heerlijk.

Victoria House, Victoria, Mahé Marie-AntoinettePrachtig koloniaal huis, een must om te zien, en het eten is heerlijk, echt de moeite waard. De ietwat ouderwetse inrichting moet je helaas voor lief nemen. marieantoinette.sc

La Plaine St-André.  Een van de mooiste koloniale huizen van de Seychellen. Er is een rumproeverij en je kunt er lekker eten, met een prachtig uitzicht op de kruidentuin. laplaine.sc

ZIEN

Denis Island. Een paradijselijk koraaleiland met parelwitte stranden en een turquoise zee. De palmbomen hangen bijna in de zee. Er zijn mooie wandelroutes en er leven reuzenschildpadden.

Vallée de Mai. Een soort Hof van Eden. Het is niet voor niets dat dit nationale park op de UNESCO-Werelderfgoedlijst staat. De beroemde Coco de Mer is hier te zien.

Snorkelen en duiken. De eilandengroep is een van de mooiste plekken ter wereld om te snorkelen en duiken. Het kan op diverse plekken op de drie grote eilanden Mahé, Praslin en La Digue. Anse Lazio

Het meest gefotografeerde strand van de Seychellen. De prachtige grijze rotsblokken vormen een parkachtig decor, en in de baai is het heerlijk zwemmen.

Morne Seychellois National Park. Behalve een prachtig en betoverend strand is het park ook echt een bezoek waard. Er zijn verschillende wandelpaden, een gids is aan te bevelen. Zo loop je de meest betoverende uitzichten niet mis.